Wychowanie Leśne
Alternatywna forma edukacji
dla dzieci w wieku przedszkolnym
Wychowanie Leśne
Alternatywna forma edukacji
dla dzieci w wieku przedszkolnym
Naturalny Rytm
Wiosna
Rozwój
Lato
Zabawa
Jesień
Harmonia
Zima
Bliskość
Nasz autorski program opiera się o naturalny rozwój, rytm oraz uważność na indywidualne potrzeby każdego dziecka. Wiosna, lato, jesień, zima – każda pora roku rządzi się swoimi prawami i znacząco wpływa na nasze aktywności oraz sposób realizacji dnia. Pozwala to dzieciom lepiej zrozumieć otaczający ich świat oraz nauczyć się żyć w zgodzie z przyrodą, a także nauczyć się dostosowywać do zmieniających warunków. Nasz tydzień podzielony jest na stałe dni tematyczne – mamy więc dzień muzyczny, dzień angielskiego itp. podczas których realizujemy konkretne założenia oraz wspieramy dzieci w rozwijaniu rozmaitych kompetencji. Rytm dnia budowany jest tak aby tworzyć dla dzieci komfortową atmosferę, bezpieczną przestrzeń i poczucie czasu które wspiera dzieci w optymalnym rozwoju i daje im przestrzeń na swobodną zabawę. Indywidualne potrzeby dzieci zawsze są naszym priorytetem w budowaniu tego jak będzie wyglądał nasz dzień.

Zaufanie
Cały nasz proces edukacyjny oparty jest na wspólnym zaufaniu w którym my jako dorośli ufamy dzieciom, a dzieci ufają nam. Wspieramy samodzielność i odpowiedzialność równocześnie będąc przy dziecku gdy tego potrzebuje. Uczymy się budowania granic niezbędnych do komfortowego funkcjonowania w społeczeństwie, uczymy się rozpoznawać emocje, dbać o siebie i być empatycznym wobec innych aby żyć w harmonii ze sobą i innymi. By móc w pełni cieszyć się wolnością i swobodą wspólnie z dziećmi tworzymy jasne i potrzebne zasady na które wszyscy wspólnie się zgadzamy.
Odkrywanie przyrody
Wychowanie leśne to przede wszystkim bliskość z naturą i traktowanie natury nie jako tła lecz jako nauczyciela. Ważnym elementem naszego dnia są wyprawy do lasu podczas których realizujemy wiele założeń programowych, odkrywamy przyrodę i nabywamy kompetencje. Uczymy się przede wszystkim doświadczając, zadając pytania, a nie prezentując gotowe odpowiedzi. Zachęcamy dzieci do eksploracji, poszukiwania odpowiedzi oraz badania własnych granic i możliwości, starając się nie narzucać własnego zdania. Wierzymy w dzieci, w ich naturalny potencjał i wrodzone dobro. Pokazujemy, że nauka to dobra zabawa, a zdobywanie wiedzy jest fascynujące.
Przeciwdziałamy również "zespołowi deficytu natury" który jest nowym problem - jest to efekt utraty kontaktu z naturą który zaczyna mieć przerażająco katastrofalne skutki m.in. na rozwój dzieci.


Błoto
"Brudne dziecko to szczęśliwe dziecko" w tym zdaniu skryte jest dużo więcej niż nam się wydaje. W błocie jest mnóstwo pozytywnych bakterii m.in. mycobacterium vaccae zwaną "bakterią szczęścia" aktywującą neurony w naszych mózgach zawierające serotoninę - czyli hormon szczęścia. Istnieją również badania mówiące, że kontakt z błotem przyspiesza rozwój neuronów zwiększając zdolności poznawcze i obniża odczucia lękowe. Nie wspominając już o ogromnej wartości sensorycznej i kreatywnej jaką daje zabawa w błocie. Kontakt z błotem wpływa niezwykle pozytywnie na prawidłowy rozwój dziecka oraz wzmacnia odporność. Przebywanie dzieci cały dzień na dworze, doświadczając przyrody i będąc w ciągłym bliskim kontakcie z naturą ma nieocenione wartości zarówno dla ich rozwoju intelektualnego jak i zdrowotnego.
Zajęcia dodatkowe
Organizujemy dla naszych dzieci różne zajęcia dodatkowe np.: zajęcia muzyczne i gry na instrumentach, lekcje angielskiego(i innych języków), warsztaty ceramiczne, stolarskie, zapraszamy zoologów na spacery przyrodnicze itp. Wychodzimy wspólnie do teatru czy miasta. Odwiedzają nas też rodzice prowadząc wyjątkowe zajęcia dzielą się swoimi pasjami.


Przyjaźń
Dzieciństwo to czas na radość, zabawę, przyjaciół i szczęśliwe wspomnienia. Rozwój umiejętności społecznych i emocjonalnych to nasz priorytet. Niektóre umiejętności wykształcają się jedynie w okresie przedszkolnym, a zaniedbanie ich może mieć konsekwencje w całym dalszym życiu naszych dzieci.
Wolność
Dzieci mają realny wpływ na to jak wygląda ich dzień. Mają dużą swobodę działań oraz poczucie sprawczości. W tym wieku dzieci uczą się przede wszystkim poprzez swobodną zabawę. My jako nauczyciele często jedynie asystujemy im w procesie rozwoju, starając się odpowiednio wspierać i nie przeszkadzać.


Praca z narzędziami
Dzieci mają stały dostęp do książek, pomocy dydaktycznych oraz plastycznych(kredki, farby, nożyczki itp.), mogą swobodnie korzystać z materiałów pobudzając swoją kreatywność. Ćwiczymy również z dziećmi umiejętność posługiwania się nożem jak i innymi narzędziami stolarskimi realizując rozmaite projekty.
Materiały dydaktyczne
Patyki, kamyki i całe dobro jakie daje nam natura to nasz główny i najważniejszy element dydaktyczny. Poznawanie liter, nauka liczenia oraz wielu pozostałych kompetencji odbywa się naturalnie i jest odpowiedzią na szczere chęci poznawcze dzieci. Wspomagamy zainteresowania dzieci korzystając z pomocy w duchu Montessori oraz własnych pomocy edukacyjnych - praktycznie wszystko w naszej bazie tworzymy sami i powstaje to w odpowiedzi na potrzeby dzieci.


Krąg
Krąg jest dla nas niezwykle ważnym miejscem - rozpoczyna nasz dzień, często również go podsumowuje. Jest czasem kiedy każdy dostaje przestrzeń na to aby zostać wysłuchanym. Podczas kręgu celebrujemy ważne wydarzenia w życiu naszej bazy - świętujemy urodziny, uroczyście żegnamy osoby które idą w dalszą drogę, rozmawiamy o najbardziej istotnych tematach które dotyczą całej bazy.
Ogród permakulturowy
Mamy nasz ogródek o który dbamy wspólnie. Żyjąc w zgodzie z naturą jesteśmy też uważni na potrzeby okolicznych zwierząt i roślin. Permakultura to też filozofia która uczy nas brania odpowiedzialności za wszystko co znajduje się dookoła nas. Jej trzy główne zasady to: troszcz się o Ziemię, troszcz się o ludzi i dziel się nadmiarem. Staramy się żyć w duchu permakultury.


Ogniska
Jeden dzień tygodniu przeznaczamy na ognisko które jest czasem by jeszcze bardziej umocnić grupę - uczymy się poszanowania ognia oraz jego ważnej roli w życiu człowieka. Mamy również ogniska rodzinne które są stałym elementem naszej grupy - spotykamy się wtedy wspólnie w bazie z wszystkimi rodzicami - jest to wartościowy czas na teatr, nocowanie pod namiotami, wspólne zabawy i inne atrakcje.
Leśna Baza Basia to przede wszystkim wyjątkowa społeczność która tworzy to miejsce.
...i wiele wiele więcej
Współpraca z rodzicami
Stale współpracujemy z rodzicami wierząc, że do holistycznego rozwoju dziecka niezbędna jest współpraca między rodzicem i nauczycielem. Staramy się codziennie znajdować czas aby porozmawiać na temat Twojego dziecka. Nasze przestrzeń zachęca do bycia częścią życia dziecka w przedszkolu. Poranki pozwalają na wspólne bycie z dzieckiem, łagodne pożegnania oraz poznawanie kolegów, koleżanek Twojego dziecka oraz ich rodziców. Czas przy odbiorach to też czas aby skorzystać z naszych hamaków, czas aby się zatrzymać i porozmawiać. Nasze doświadczenie pozwala nam również wspierać rodziców poprzez rozmowy, wspólne spotkania i narzędzia takie jak np.: coaching rodzicielski. Zapisując się do nas dołączasz do społeczności której celem jest wychowanie dziecka - proces tak niezwykle ważny, piękny i wymagający współdziałania.
INFORMACJE PODSTAWOWE
ZAPISY
Jeśli chcesz zgłosić Twoje dziecko do nas wyślij maila pod adres: kontakt@bazabasia.edu.pl lub zadzwoń +48 691 663 949.
JAK DZIAŁAMY
Baza Basia otwarta jest w godzinach od 8:30 do 16:00.
Do grupy przyjmujemy dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Wspierany jest rozwój samodzielności, poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości u dzieci.
Wychowanie leśne charakteryzuje się(w miarę możliwości) przebywaniem dzieci przez cały rok i cały dzień na świeżym powietrzu, bez względu na pogodę. Dzieci mają zapewnione schronienie z którego mogą korzystać w razie ekstremalnych warunków pogodowych lub gdy wyrażą taką potrzebę.
Dużą część edukacji dzieci spędzają w formie zabawy oraz na samodzielnej eksploracji, doświadczaniu i poznawaniu otoczenia. Wychowanie leśne opiera się na zaufaniu, bliskości oraz holistycznym rozwoju dziecka, a rola wychowawcy często sprowadza się do asystowania i wspierania dziecka w jego własnym procesie poznawczym.
OPŁATY
Czesne 1150 zł + opłata za obiady
Leśna Baza Basia działa na zasadzie warsztatów całodziennych dla dzieci. Nie jesteśmy placówką oświatową i nie pobieramy subwencji na dzieci.
PLAN DNIA
Staramy się trzymać wyznaczonych godzin jednak priorytetem jest dla nas elastyczność, dopasowanie się do potrzeb dzieci oraz zmieniających się warunków pogodowych więc nie boimy się zmieniać naszych planów.
Od 8:30 do 10:00 – czas na swobodne wejście w dzień oraz łagodne pożegnanie z rodzicami, zabawy na powietrzu
10:00 – poranny krąg, przywitanie, dzielenie się emocjami i tym co u nas słychać
Od 10:20 do 13:00 – wyprawa do lasu, drugie śniadanie, nauka, zabawa
13:00 – dwudaniowy obiad dostarczany przez firmę cateringową jemy w bazie, odpoczynek
Od 14:00 do 16:00 – nauka, zabawa, warsztaty konstrukcyjne, utrwalanie wiedzy i umiejętności
Realizacja podstawy programowej odbywa się przez cały dzień.
Posiadamy certyfikat Polskiego Instytutu Przedszkoli Leśnych. Jesteśmy partnerem Uniwersytetu Marie Cure-Skłodowskiej w Lublinie i aktywnie działamy w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Przedszkoli Leśnych. W procesie kształcenia dzieci współpracujemy z psychologami, uniwersytetami oraz wieloma fundacjami zajmującymi się wspieraniem rozwoju dzieci.

INFORMACJE PRAKTYCZNE
Ubieramy się w kalosze, przeciwdeszczowy płaszcz i… bawimy się dalej. Wychodzimy z założenia, że nie ma złej pogody są tylko złe ubrania. Burze, silne wiatry i inne warunki pogodowe które mogłyby być dla nas niebezpieczne przeczekujemy w bazie lub w zaprzyjaźnionych instytucjach w mieście.
Jeśli są ubrane odpowiednio do warunków pogodowych to nie. Dzieci szybko uczą się mówić o swoich potrzebach, o tym czy jest im za zimno czy za ciepło. Same uczą się ubierać i reagować na potrzeby swojego ciała. Oczywiście jesteśmy żeby im w tym pomagać ale też po to aby miały szansę same dostrzegać co dzieje się z ich ciałem. Odpowiednio ubrane dzieci nie marzną.
Na początku, kiedy dzieci przystosowują się do przebywania cały dzień na dworze ich organizm może zareagować różnie ale po tym krótkim zwykle okresie adaptacji dzieci chorują zdecydowanie mniej. Nabywają naturalną odporność, nie zarażają się od siebie nawzajem.
Nauka odbywa się cały czas. Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się głównie poprzez zabawę. Wszystkie ich aktywności poznawcze wynikają ze szczerej chęci poznawania świata i zwykłej ciekawości. Staramy się za tym nadążać i budować przyjazną przestrzeń, która dostarczy im do tego bodźców oraz korzystamy z pomocy w duchu pedagogiki Montessori. Bardzo ważne jest dla nas indywidualne podejście, aktywności kierowane dostosowywane są do każdego dziecka. Współpracujemy z rodzicami w procesie wspomagania rozwoju dziecka.
Polecamy aby śniadanie dzieci zjadły w domu. Najlepiej ciepłe i rozgrzewające. Drugie śniadanie, przekąski oraz podwieczorek dzieci przynoszą ze sobą w pudełkach śniadaniowych, a ciepłe picie w bidonie. Dobrze, aby dopasować pudełeczka i naczynia tak aby dzieci były samodzielne w ich otwieraniu i zamykaniu. Obiad jemy wspólnie. W trosce o środowisko w bazie nie korzystamy z naczyń jednorazowych. Posiłki nakładamy do pojemników dzieci, tych po drugim śniadaniu albo specjalnie do tego przeznaczonych przyniesionych przez rodziców.
Najważniejsze jest odpowiednie ubranie. Kleszcze zazwyczaj żyją w trawie czy ściółce i pną się po nas do góry. Jeśli jesteśmy odpowiednio ubrani to jest duża szansa, że albo kleszcz spadnie z nas zanim znajdzie dostęp do naszego ciała albo go sami zauważymy. W przypadku gdy to się nie uda i już się wbije to trzeba go jak najszybciej usunąć. Jeśli wyjmiemy kleszcza w ciągu pierwszej doby to ewentualne powikłania są minimalne. Staramy się na bieżąco sprawdzać czy u dzieci nie widać kleszczy, a rodzice po powrocie do domu dokładnie oglądają całe ciało dzieci i wytrzepują ubrania.
Wyprawka nie musi być kosztowna. Polecamy ekologiczne i tanie lumpeksy, które są skarbnicą wszelkiego rodzaju kurtek przeciwdeszczowych, spodni softshell, dresów i innych ubrań, które się przydają. Dzieci muszą mieć pełny komplet ubrań na zmianę w szafce aby w razie czego mogły się przebrać. Ważne są też dobre, wygodne buty, nieprzemakalne na deszcz i oddychające na słońce. Potrzebny będzie wygodny plecak na wyprawy dostosowany do wieku dziecka.
Uczymy się odpowiedzialności od małego. Do lasu chodzimy z łopatką i uczymy dzieci aby nie zostawiać po sobie śladów, sprzątamy po sobie. W bazie mamy toaletę turystyczną.